donderdag 12 juni 2014

Schatkist

Vrijheid

Er zijn zoveel reacties op mijn eerste blog dat ik even iets uit de doeken moet doen. Ik voel me niet verdrietig of afgewezen maar in eerste instantie bracht het vooruitzicht om vervroegd te stoppen allerlei tegenstrijdige gevoelens. Maar jullie zullen zien dat het steeds luchtiger en vrolijker wordt (hoop ik).

De laatste vier jaar heb ik mijn collega Nikky verteld en uitgelegd waar ik al die jaren mee bezig ben geweest en zo mijn kennis doorgegeven. Ze is loyaal en het geeft me het gevoel dat ze onze samenwerking waardeert. Het zijn mijn laatste twee maanden en ik probeer voor haar alles zo geordend mogelijk achter te laten. Ik zal onze maandagochtend besprekingen missen en haar frisse blik op mensen. Het is niet zo dat ik de dagen aftel, er is genoeg te doen. Maar zaken die met het nieuwe seizoen te maken hebben vallen niet meer onder mijn verantwoordelijkheid. Langzaam maar zeker trek ik me terug. 

Ik heb me voorgenomen om blijmoedig en vol toekomstplannen de Meervaart te verlaten. Met een positieve instelling omdat ik als 64-jarige nog van alles ga ondernemen. Ik ga freelance werk doen, meer schrijven en ik heb straks alle tijd om dingen aan te pakken waar ik vroeger niet aan toe kwam. Al die mensen, vrienden, familie en kennissen waar ik alleen in de weekenden afspraken mee kon maken omdat ik de laatste jaren door de week ’s avonds mijn rust nodig had. Nu kan ik hen ontmoeten zonder reserves en zonder dat ik denk: niet op zondag want maandag om 7 uur gaat de wekker weer.

De komende maanden ga ik beschrijven wat er allemaal op mijn pad komt. Ik zal proberen om eerlijk voor mijn gevoelens uit te komen en het niet mooier te maken dan het is. 

Ik zoek naar een mooie metafoor  voor het met pensioen gaan en kom uit op een ongeopende schatkist. Er kan van alles inzitten. Gouden momenten, nieuwe kansen maar de inhoud van de schatkist kan ook tegenvallen. Zonder vast ritme, collega’s, status en een goed inkomen zal er ook twijfel zijn, onrust en instabiliteit. Ik ga me richten op de schatten en de grootste schat zal zijn: vrijheid. Ik ga over drie maanden met pensioen.

Foto: presentatie met Andreas Fleischmann van de theatrale triller:' Achter het Voordoek', april 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten